Αγαπητοί φίλοι λογοτέχνες και ποιητές, ξεκίνησα πριν λίγα χρόνια την προσπάθεια προώθησης της λογοτεχνίας μέσω του μπλογκ: "ΠΑΡΑΘΥΡΟ ΣΤΑ ΟΝΕΙΡΑ", καθώς και την προβολή λογοτεχνικών διαγωνισμών, που ο κάθε νέος δημιουργός θα μπορούσε να τους θεωρήσει ως ευκαιρία για να δοκιμάσει τις δυνάμεις του και να αξιολογηθεί από ανθρώπους του πνεύματος και γενικά ανθρώπους που γνωρίζουν από λογοτεχνία. Μέσα από την αγνότητα των προθέσεων μου δεν υποψιαζόμουν τι πραγματικά συνέβαινε στο τοπίο όταν πρωτοξεκίνησα να γράφω.
Τώρα τελευταία όμως έχω γίνει αποδέκτης καταγγελιών, αλλά και στοιχείων που αποδεικνύουν ότι μέσα στη γενική διαφθορά της κοινωνικής μας ζωής που μας οδήγησε στην οικονομική κρίση, δεν έμεινε ανεπηρέαστη και η λογοτεχνία. Χωρίς να υπάρχουν κάποια γενικά κριτήρια αξιολόγησης και του αισθητικά ωραίου, απονέμονται τα βραβεία σε διαγωνιζόμενους που είναι φιλικά προσκείμενοι στις ομάδες, για να μην πω στα "μαγαζιά" που προσπαθούν να μονοπωλήσουν τα λογοτεχνικά πράγματα, χωρίς ίχνος ντροπής και ακέραιας ηθικής. Αν αυτοί οι άνθρωποι με τόσες περγαμηνές και σπουδές πανεπιστημιακού επιπέδου συμπεριφέρονται έτσι, τότε τι πρέπει να κάνουν οι υπόλοιποι που στερούνται τέτοιας μόρφωσης;
Το χειρότερο απ' όλα είναι να επικρατήσει η άποψη ότι δεν ωφελεί να αποστείλει ο καινούργιος δημιουργός έργο του σε λογοτεχνικό διαγωνισμό, γιατί έχει πολλές πιθανότητες να του συμπεριφερθούν με τον τρόπο: βγάζουμε μερικά έργα στην άκρη και κρίνουμε τα υπόλοιπα, των φίλων μας. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη υποκρισία από το να υποβάλλεις το έργο σου με ψευδώνυμο και μετά από λίγο να πέφτουν τα τηλεφωνήματα και να αποκαλύπτονται οι "κολλητοί" που βρίσκονται πίσω από τα κατά τα άλλα κρυφά προσωπικά στοιχεία των διαγωνιζομένων. Η ακόμη όταν υπάρχει χρηματικό έπαθλο, ας δώσουμε το βραβείο σε εκείνον, τα έχει ανάγκη τα χρήματα ο καημένος!
Εύχομαι να συνέλθουμε γρήγορα πριν οδηγηθούμε και στη λογοτεχνική απομόνωση, γιατί δεν είναι μονάχα η ελληνική γλώσσα με τις δυσκολίες της που συντελεί στις λιγοστές ευκαιρίες αναγνώρισης των δημιουργών μας στο εξωτερικό, αλλά κυρίως είναι η έλλειψη αξιοκρατίας, η μη επιβράβευση αυτού που αγωνίστηκε σωστά και άξιζε τη διάκριση δίνοντας σημαντικό έργο, αλλά τελικά την έλαβε κάποιος άλλος που κατά γενική ομολογία δεν άξιζε.
12 Ιουνίου 2015
Λάσκαρης Π. Ζαράρης
Συγχαρητήρια Λάσκαρη! Μιλάς με παρρησία και ειλικρινά!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣ' ευχαριστώ πολύ φίλε Γεράσιμε, ό,τι διαπίστωσα τα τελευταία χρόνια μετέφερα με τα λόγια μου!!!
ΔιαγραφήΣυγχαρητήρια κύριε Ζαράρη για το άρθρο σας. Θα μπορούσατε να αναφέρετε συγκεκριμένους διαγωνισμούς ώστε να προστατεύσετε ερασιτέχνες ποιητές που λαμβάνουν μέρος; Ο κ. Ακριτίδης εδώ και πολύ καιρό έχει πάρει την απόφαση στην ιστοσελίδα του (αποστακτήριο) να μην προωθεί διαγωνισμούς που απαιτούν χρηματική συμμετοχή. Επίσης, μου έκαναν εντύπωση τα πολύ αρνητικά σχόλια σχετικά με τον 4ο Ποιητικό Διαγωνισμό ΕΛΙΚΩΝ, με σαφή υπονοούμενα για τα χρηματικά έπαλα. Εγώ δεν έχω μεγάλη εμπειρία, και αυτά που γράφετε τα έχω διαπιστώσει σε δύο διαγωνισμούς: στο Διαγωνισμό Ποίησης και Φωτογραφίας του Δήμου Ευόσμου Θεσσαλονίκης (όπου πάντα βραβεύονται Θεσσαλονικείς) αλλά και στον Ποιητικό Διαγωνισμό "Κούρος Ευρωπού" με χρηματικά έπαθλα (όπου και πάλι βραβεύονται κάτοικοι Κιλκίς, Θεσσαλονικείς και λοποί από γειτονικές περιοχές). Τέλος, μια φίλη μου που είχε λάβει μέρος στο νεανικό διαγωνισμό του Ιωνικού Συνδέσμου μου ανέφερε πως κατά τη βράβευση μιλούσαν με απαξιωτικά λόγια για όλα τα έργα βραβευμένα ή μη και αναγκάστηκε να αποχωρήσει. Καλό θα ήταν να αναφερθείτε σε συγκεκριμένους διαγωνισμούς, για να προστατέψετε όσους αγαπούν πραγματικά την ποίηση, μιας κι έχετε μεγάλη εμπειρία και το θάρρος να θίγετε ένα τόσο λεπτό και σημαντικό ζήτημα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητέ φίλε ή αγαπητή φίλη, μπορώ να αναφέρω πολλά εδώ μέσα αλλά ίσως θα ήταν καλύτερα να σιωπήσω, γιατί θα ήταν άδικο να στερήσω την ελπίδα σε κάποιους νέους που επιθυμούν να διακριθούν και να πάρουν τις τονωτικές ενέσεις τους (τα βραβεία δηλαδή) και έχουν εμπιστοσύνη στην εντιμότητα των κριτών. Οι φορείς που διοργανώνουν τους λογοτεχνικούς διαγωνισμούς μπορεί να διαπνέονται από τις ειλικρινότερες προθέσεις εκείνων που τους θέσπισαν, μα στην πορεία κάποια πράγματα στραβώνουν και η εμπλοκή μη αξιόπιστων ατόμων χειροτερεύουν τις καταστάσεις. Δηλαδή υπάρχουν σύλλογοι που είναι πολύ έγκυροι, αλλά οι κριτικές επιτροπές που αναλαμβάνουν την κρίση των έργων επηρεάζονται από ωφελιμιστικά κίνητρα και να μην προχωρήσω και εξηγήσω και κίνητρα που ανιχνεύονται στις ανθρώπινες σχέσεις, ακόμη και ερωτικά. Ελπίζω να καταλαβαίνετε τι εννοώ. Ας πούμε ότι εγώ είμαι μέλος μιας κριτικής επιτροπής και ενεργήσω με πονηριά, ακόμη και αν οι υπόλοιποι κριτές είναι άτεγκτοι, τη ζημιά θα την κάνω. Για παράδειγμα ένας φίλος μου στέλνει στον διαγωνισμό στον οποίο -αν υποθέσουμε- είμαι κριτής, αν δεν διαθέτω ηθική ακεραιότητα, δεν μπορώ να μάθω το ψευδώνυμό του και να τον βαθμολογήσω τουλάχιστον με επιείκια, μην πω με υπερβολική μεροληπτικότητα; Άρα, όλοι οι συμμετέχοντες ευελπιστούνε στην ακεραιότητα του χαρακτήρα των μελών της κριτικής επιτροπής. Αν αποκαλύψω ονόματα, τι φταίει ο σύλλογος που θα ακουστεί αρνητικά; Πιθανόν σε μελλοντικό χρόνο, η αλλαγή της επιτροπής και η ανάληψη καθηκόντων από αμερόληπτους κριτές, θα καταστήσει και τον διαγωνισμό αξιόπιστο. Για περισσότερες πληροφορίες, στο email: laskarisz@yahoo.gr
Διαγραφή