Σάββατο, 30 Απριλίου 2011

Η θάλασσα του Κώστα Βάρναλη


«Να σ’ αγναντεύω, θάλασσα, να μη χορταίνω,
απ’ το βουνό ψηλά
στρωτή και καταγάλανη και μέσα να πλουταίνω
απ’ τα μαλάματά σου τα πολλά».

   Θάλασσα· η αιώνια ερωμένη των ποιητών, η ατίθαση σύντροφος τις ώρες της μοναξιάς, αυτή που με τα δροσιστικά της κύματα ελαφρύνει τον πόνο των ψυχών. Σε ποια όμως θάλασσα ακριβώς αναφέρεται ο ασπρομάλλης ποιητής των «μοιραίων»; Πιθανώς, στη θάλασσα της παιδικής του ηλικίας. Την αθώα, φιλική και στοργική σαν την αγκαλιά της μάνας ή την οργισμένη, την άγνωστη, εκείνη που εγκυμονεί κινδύνους από τους δυσδιάκριτους υφάλους και σκοπέλους της ζωής;
   Το γεγονός πάντως, είναι πως η γαλάζια αγαπημένη του Κώστα Βάρναλη περικλείει μια αλησμόνητη πατρίδα. Η θάλασσα της Ανατολικής Ρωμυλίας - Βόρειας Θράκης, ένα μεγάλο τμήμα του Εύξεινου Πόντου, ήταν πάντοτε αυτή που φοβόταν όλοι οι ναυτικοί στα ταξίδια τους, καθώς ενέτειναν την προσοχή όταν πλησίαζαν τις βραχώδεις ακτές της Αγχιάλου. Μα ο φάρος προειδοποιούσε στο ακρωτήρι με το φως του πνεύματος που έλαμπε όλο σεμνότητα. Η βυθισμένη παλιά βυζαντινή πόλη είχε τη δική της ανεξάρτητη ζωή· από τα βάθη της θάλασσας αναδυόταν η αδιάκοπη δραστηριότητα των κατοίκων της κι εκείνη πάλευε με τ’ απομεινάρια και τα ερείπιά της να ξεκαθαρίσει απ’ το σκοτάδι τις αναμνήσεις που διασώθηκαν μέσα στις περγαμηνές.
   Σ’ αυτό τον τόπο γεννήθηκε η μητέρα του η Ελισάβετ Μαυρομμάτη ή Καμπίτση. Όταν λοιπόν, ο Κώστας Βάρναλης έγραψε το 1956 την ποιητική του συλλογή «Ποιητικά», πρέπει να υποπτευθούμε πως είχε στο νου του εκείνη τη γενέθλια θάλασσα, τη μυρωμένη με τους αέρηδες του Αίμου και της Ροδόπης. Στο ποίημα «Πρόλογος» αντηχεί η λυρική φωνή της θάλασσας, η γεμάτη χρώματα υμνωδία των κυμάτων που κάνει ν’ ανοίξουν διάπλατα τα φτερά των γλάρων, των καραβιών τα πανιά. Η ανεμελιά του φωτός που παιχνιδίζει αρκεί για να στέκει ακόμη ο «ασπρομάλλης γέρος» και ν’ αγναντεύει με ψυχική ηρεμία, συναισθηματική γαλήνη την αιώνια ερωμένη του· την αχανή θάλασσα. Το χέρι του τρέμει όταν συνθέτει τους στίχους του πάνω στο χαρτί, αφού προηγουμένως δώσει την εξουθενωτική μάχη με τη σκέψη. Το πρόσωπό του είναι πλημμυρισμένο από τα δάκρυα κάθε φορά που η ψυχή του αντιστέκεται στην απουσία. Η ελπίδα επιστροφής στον τόπο των γονιών του, του ζεσταίνει την καρδιά.

«Έτσι να στέκω, θάλασσα, παντοτινέ ερωτά μου,
με μάτια να σε χαίρομαι θολά
και να ’ναι τα μελλούμενα στην άπλα σου μπροστά μου,
πίσω κι αλάργα βάσανα πολλά».

   Όλη αυτή τη θάλασσα κατάφερε να συγκεντρώσει ο σύλλογος των Αγχιαλιτών της Αθήνας σ’ ένα μουσικό cd, με τίτλο «…στα ηχοκύματα υψωμένοι». Όλες τις εντυπώσεις, τα συναισθήματα, τις αντανακλάσεις των τοπίων έστρεψε στην ευαίσθητη ψυχή που καρτερά με επίγεια όνειρα να ταξιδέψει στων στίχων τη δροσιά. Μέσα στον παιγνιδιάρικο και σατυρικό στίχο του Βάρναλη οι μουσικές της φύσης ξεχειλίζουν, καθώς βρίσκουν εξαίσιους μιμητές, τους μουσικούς με τα έγχορδα και τα πνευστά τους όργανα.
   Οι μελωδικές φωνές φτάνουν μέχρι τον ουρανό, τη νοσταλγία συντονίζουν σαν ταξιδιώτες του φωτός που ασπάζονται την ελπίδα, για ν’ αναστηθεί η πατρίδα των προγόνων μας μέσα στα χέρια τα ζεστά, για ν’ αγγίξει ο ήλιος επιτέλους το πρόσωπο μιας καινούργιας ημέρας.


 Λάσκαρης Π. Ζαράρης

Πέμπτη, 28 Απριλίου 2011

Η μούσα επιστρέφει πάλι

   
Είχε ξημερώσει πια και η ομίχλη, σαν το τελευταίο περαστικό ένδυμα της νύχτας, βιάζονταν να φύγει μακριά, λυτρωμένη από τη μέρα. Ο λόρδος άνοιξε τα μάτια του απότομα, πριν καν ο ήλιος ακουμπήσει τις πρώτες του αχτίνες στο πρόσωπό του. Μα η θεία ζεστασιά, που διαγράφονταν στα ευγενικά του χαρακτηριστικά, είχε ξεπεταχτεί από την ψυχή ποτίζοντας ολόκληρη την ύπαρξή του.
   Η θάλασσα φαίνονταν πως χαμογελούσε με τα μικρά της ριγωτά κύματα. Κάτι έλεγε μέσα του: «Κοίταξε με αγνότητα αυτή τη φορά, Νόελ Βύρων. Νιώσε τη θεσπέσια γαλήνη, τη δροσιά του γαλάζιου πάνω στην επιφάνειά της. Θαύμασε με ποιο τρόπο το νερό της αγγίζει με χάρη τους κολπίσκους της στεριάς. Μια μυστική ιεροτελεστία που δεν πρέπει να αγνοήσεις. Αποτύπωσε με στίχους τη μεγάλη ομορφιά, Νόελ Βύρων, αυτή την εικόνα βάλ’ την στην καρδιά σου, προτού το βλέμμα σου χαθεί στη λιμνοθάλασσα και στις καλύβες των ψαράδων. Ανέπνευσε βαθιά ώσπου να νιώσεις ικανοποιημένος στους πνεύμονές σου τον καθαρό αέρα. Τότε θα φτάσεις να δεις την ψυχή της Ελλάδας ολόκληρη, γυμνή. Στάλαξε πάνω στους απλούς ανθρώπους της τη δική σου αγάπη. Μεγάλος ο ζωγράφος που αναπαράστησε μ’ επιτυχία γύρω του τη φύση! Όμως αντικρίζεις κάτι που ασχημίζει την εικόνα και σου χαλάει την απόλαυση, πολύ ξένο και παράταιρο. Τα δέκα τουρκικά πλοία που περιπολούν απέναντι σου μολύνουν το τοπίο, σου πνίγουν τη γαλήνη. Ήρθε η ώρα Νόελ Βύρων να επιστρέψεις στην προσφιλή σου συνήθεια, να στρώσεις το δρόμο της μούσας γράφοντας έστω ένα μικρό στίχο γι’ αυτό το θέαμα που σου προσφέρει η Ελλάδα».
   Ο λόρδος δεν είχε κοιμηθεί ευχάριστα τη νύχτα. Τον βασάνιζαν οι σκέψεις. Ήθελε να πείσει τους Έλληνες να έρθουν στα λογικά τους και να εγκαταλείψουν τις φατρίες και τις αντιπαλότητες, συνενωμένοι στον αγώνα εναντίον των Τούρκων. Τα μαλλιά του μύριζαν έντονα μπαρούτι εξαιτίας των εκπαιδευτικών βολών της προηγούμενης μέρας. Τα μάτια των Ελλήνων πολεμιστών έλαμπαν από έκπληξη και θαυμασμό όταν έβλεπαν τον λόρδο να πετυχαίνει εύκολα τους στόχους και μάλιστα από μακρινές αποστάσεις. Ο πρώτος όμως στόχος είχε επιτευχθεί από καιρό, τότε που οι Έλληνες μάχονταν με ανδρεία και ανάγκασαν τις ξένες δυνάμεις να τους δώσουν σημασία.
   Η σκανδάλη έπεφτε και το πιστόλι εκπυρσοκροτούσε μεταδίδοντας τη φλόγα στο μπαρούτι. Κάτι παρόμοιο γινόταν με τις λέξεις, με τα γράμματα των επιστολών που αντάλλασσε με τους πολιτικούς και τους αρχηγούς· με τον «πρίγκιπα» Μαυροκορδάτο και τον Οδυσσέα. Ήταν φτιαγμένη από μπαρούτι η ευαίσθητη ψυχή και το χαρτί, γιατί το καλαμάρι ήταν βουτηγμένο στο μαύρο μελάνι που καθοδηγούσαν τα χέρια των μουσών του Ελικώνα. Έρχονταν από εκείνο το μυστικό πηγάδι· τον πλούσιο εσωτερικό του κόσμο που δεν μπορούσε να δεχτεί την αδικία.
   Μεγάλο το όπλο του ποιητή που θέλει ν’ αντισταθεί και να πολεμήσει την αδικία, να πείσει πως «εδώ πάει να γεννηθεί κάτι μεγάλο» και πως «μέσα από την κατάκτηση της ελευθερίας ενός λαού όλη η ανθρωπότητα μπορεί να ωφεληθεί». Έγραφε, ξανάγραφε και οι φράσεις του ήταν οι κοφτερές λεπίδες, οι ενοχλητικές μοίρες αυτών που κάθονταν στα αναπαυτικά τους σαλόνια και ρύθμιζαν τις τύχες των λαών.
   Η νιόβγαλτη μέρα δεν μπορούσε να τον καθησυχάσει, ούτε ήταν δυνατόν να σκεπάσει τον πόθο και τη φλόγα της ψυχής, έστω και αν αυτή την κρίσιμη στιγμή του αγώνα η γέννηση ενός στίχου και ενός ποιήματος δεν ήταν η πρώτη αναγκαιότητα. Κι η γέννηση ενός άξιου ανθρώπου ήταν που τον ώθησε στη δημιουργία. Στις 22 Ιανουαρίου του 1824 ο λόρδος θυμήθηκε πως είχε δει το φως της ζωής για πρώτη φορά, πριν από τριάντα έξι ακριβώς χρόνια, και τώρα ήθελε να βγει στο φως της καινούργιας μέρας περιποιημένος. Αν και καταβεβλημένος από τις στερήσεις, έβαλε το άσπρο του πουκάμισο, χτένισε τα κατσαρά του μαλλιά και στερέωσε πάνω στο σώμα του το μανδύα. Βγήκε απ’ τον κοιτώνα του σπιτιού της προκυμαίας, σαν να πήγαινε να συναντήσει την αγαπημένη του, μ’ ένα ποίημα να σπαρταράει μες στα χέρια του. Μπροστά του βρίσκονταν ο συνταγματάρχης Λέστερ Στάνχοπ, ο στενός του συνεργάτης. Του είπε χαμογελώντας, με μάτια γεμάτα από φως, φως ελληνικό:
   -Προ ολίγου έγραψα κάτι, το οποίο νομίζω ότι είναι καλύτερο απ’ όσα γράφω συνήθως. Σήμερα είναι η επέτειος της γέννησής μου. Συμπλήρωσα το τριακοστό έκτο έτος της ηλικίας μου.
    Είχε ανάγκη να το πει αυτό στον άνθρωπο που παραπονιόταν συχνά πως τώρα τελευταία δεν συνέθετε στίχους παρά μόνο επιστολές. Ήταν έξι τετράστιχες στροφές που έγραψε για την αγαπημένη του· την Ελλάδα. Με τη φοβερή όψη του πολέμου δίπλα του πρόσμενε της ελπίδας το ανανεωτικό πέταγμα. Το βλέμμα του θόλωνε από το πλήθος των βαρβάρων, μα δε στοχάστηκε τα νιάτα του ούτε στιγμή, γιατί κάποτε θα διαγράφονταν στης πόλης του το θολό ουρανό, στην υγρασία της λιμνοθάλασσας ο στέφανος την νίκης επί των εχθρών, των ηρώων η βασιλεία:

                  «Πάθη όπου ξανανιώνουν καταπάτα τα ψυχή
                  Άχρηστο για με του κάλλους είν’ το γέλιο κ’ η οργή.
                  Αν τη νιότη σου λυπάσαι, γιατί θέλεις πλιο να ζεις;
                  Της τιμής εδώ είν’ ο τάφος τρέξε αυτού να σκοτωθείς».



   **  Το κείμενο βασίστηκε σε περιστατικό που περιγράφεται στις σελίδες 71-72, στο
         βιβλίο του Conte Pietro Camba: «Ο Λόρδος Βύρων στην Ελλάδα», σε μετάφρα-
         ση Μπάμπη Άννινου, Αθήνα 1995, Εκδοτικός Οίκος «Δημιουργία».


Λάσκαρης Π. Ζαράρης
Νέα Αγχίαλος Μαγνησίας

Πανελλήνιος Διαγωνισμός Ποίησης του Περιοδικού «Νουμάς» -ΕΛΗΞΕ

To Λογοτεχνικό Περιοδικό «Νουμάς» που συμπλήρωσε 20 χρόνια αδιάκοπης εκδοτικής πορείας, συμμετέχοντας στο έτος «Οδυσσέα Ελύτη» -εκατό χρόνια από τη γέννηση του-προκηρύσσει Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ποίησης με τους ακόλουθους όρους:
Στο Διαγωνισμό μπορούν να λάβουν μέρος όσοι γράφουν ποίηση. To θέμα είναι ελεύθερο. Οι διαγωνιζόμενοι έχουν δικαίωμα να στείλουν ένα ή δύο ποιήματα, σε 5 αντίγραφα και με ψευ­δώνυμο και εντός φακέλου το ονοματεπώνυμο. Κάθε ποίημα δεν πρέπει να είναι μικρότερο των 15 στίχων και μεγαλύτερο των 40 στίχων. Ημε­ρομηνία αποστολής ορίζεται: από 1ης Μαρτίου έως 30 Ιουλίου 2011. Πενταμελής Επιτροπή από έγκριτους κριτικούς της Λογοτεχνίας θα κρί­νουν και υποβαλλόμενα έργα.
Για την αντιμετώπιση των δαπανών διορ­γάνωσης (αίθουσα, έντυπα, έπαθλα, διπλώματα) ορίζεται ποσό συμμετοχής 20 ευρώ καταβαλλό­μενο με την υποβολή των έργων εκτός του φα­κέλου συμμετοχής ή με ταχυδρομική επιταγή.
Θα δοθούν 3 βραβεία με χρηματικά έπα­θλα, 3 έπαινοι και 3 μνείες. Σε όλους τους συμ­μετέχοντες θα απονεμηθούν αναμνηστικά διπλώματα. H απονομή των διακρίσεων θα γίνει στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός», στην εκδήλωση για τα 20 χρόνια του «Νουμά» το Φθινόπωρο.

ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΝΟΥΜΑΣ
ΕΚΔΟΤΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ
28ΗΣ ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 54 ΠΥΡΓΟΣ ΗΛΕΙΑΣ
Τ.Κ. 27100
FΑΧ: 32659
Τηλ. 26210/3373, 25710

(Πηγή: Λογοτεχνικές και εκπαιδευτικές αναφορές)

Λογοτεχνικός Διαγωνισμός Διηγήματος από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και το περιοδικό «ΔΙΑΒΑΖΩ» -ΕΛΗΞΕ

Γιορτάζοντας δέκα χρόνια από την έναρξη λειτουργίας του το Μάρτιο του 2001, το αεροδρόμιο προσκαλεί τη συγγραφική πένα σε ένα λογοτεχνικό ταξίδι. Σε συνεργασία με το περιοδικό "Διαβάζω", ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών διοργανώνει διαγωνισμό διηγήματος με θέμα «Ταξίδι στον Αέρα» / «Journeys by Air».

Από τις 29 Μαρτίου μέχρι τις 28 Ιουνίου 2011, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να στέλνουν τα διηγήματά τους –στην ελληνική ή στην αγγλική γλώσσα– στο περιοδικό «Διαβάζω» (Χαριλάου Τρικούπη 38, Τ.Κ. 106 80, Αθήνα, με την ένδειξη: Για το Λογοτεχνικό Διαγωνισμό με θέμα «Ταξίδι στον αέρα» ή στην ηλεκτρονική διεύθυνση: taxidistonaera@gmail.com).

Τα διηγήματα θα αξιολογηθούν από ειδική κριτική επιτροπή, η οποία αποτελείται από τους λογοτέχνες: Κώστα Μουρσελά, Θανάση Βαλτινό, Αμάντα Μιχαλοπούλου, Αργυρώ Μαντόγλου και Γιώργο Ξενάριο.
Μετά την αξιολόγηση της κριτικής επιτροπής, οι έξι νικητές του διαγωνισμού (3 για το ελληνικό διήγημα και 3 για το αγγλικό) θα κερδίσουν από ένα ταξίδι για δύο άτομα και το διήγημά τους θα δημοσιευθεί στο περιοδικό “Διαβάζω” και στο περιοδικό του αεροδρομίου «2board».
Τα αποτελέσματα του διαγωνισμού θα ανακοινωθούν τον Οκτώβριο του 2011.

Προϋπόθεση για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό είναι οι συμμετέχοντες να είναι 18 ετών και άνω -εξαιρουμένων των εργαζομένων στην εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.- και να υποβάλουν ένα και μοναδικό διήγημα έκτασης έως 2.000 λέξεις. Επίσης, πρέπει να αναγράψουν πλήρως τα προσωπικά τους στοιχεία (ονοματεπώνυμο, τηλέφωνο επικοινωνίας, ταχυδρομική διεύθυνση, email), στην εισαγωγική σελίδα του διηγήματος, ειδάλλως τίθενται αυτόματα εκτός διαδικασίας.

Διαγωνισμός Ποιήματος και Διηγήματος -ΕΛΗΞΕ

Το περιοδικό τέχνης και λόγου «Νησίδες» προκηρύσσει:
Διαγωνισμό ποιήματος και διηγήματος
Βασικοί όροι του διαγωνισμού:
1. Το θέμα, τόσο για το ποίημα όσο και για το διήγημα, είναι ελεύθερο.
2. Τα κείμενα που θα αποσταλούν πρέπει να είναι ανέκδοτα και αδημοσίευτα (σε συλλογικές εκδόσεις, σε περιοδικά, σε εφημερίδες, σε διαδίκτυο).
3. Τα κείμενα θα αποστέλλονται ως συνημμένα αρχεία με e-mail στην ηλεκτρονική μας διεύθυνση: nisides@gmail.com
4. Τα κείμενα πρέπει να είναι δακτυλογραφημένα σε ηλεκτρονικό πρόγραμμα επεξεργασίας κειμένου. Το όνομα του ηλεκτρονικού αρχείου μπορεί να φέρει τον τίτλο του έργου και την ένδειξη Ποίημα ή Διήγημα αντιστοίχως. Τα κείμενα θα υπογράφονται στο τέλος με ψευδώνυμο του συμμετέχοντος χωρίς καμιά άλλη ένδειξη προκειμένου να τηρηθεί αυστηρά η ανωνυμία των διαγωνιζομένων κατά την κρίση. Τα πλήρη στοιχεία των διαγωνιζομένων (ονοματεπώνυμο, διεύθυνση κατοικίας, ταχυδρομικός κωδικός, τηλέφωνο, σύντομο βιογραφικό σημείωμα) θα αποστέλλονται σε ξεχωριστό συνημμένο ηλεκτρονικό αρχείο, με τον τίτλο Στοιχεία Δημιουργού, το οποίο θα ανοιχτεί με το πέρας της διαδικασίας της κρίσης των κειμένων.
5. Κάθε διαγωνιζόμενος για να λάβει μέρος πρέπει να αποστείλει 2 ποιήματα μέχρι 3 σελίδες Α4 το καθένα είτε 1 διήγημα έως 7 σελ Α4 (σε γραμματοσειρά των 12 στιγμών).
6. Ως τελευταία ημερομηνία υποβολής των έργων ορίζεται η 30η Ιουνίου 2011.
7. Η κρίση των έργων θα γίνει από 5μελή κριτική επιτροπή
8. Τα πέντε βραβευθέντα κείμενα που θα επιλεγούν για κάθε κατηγορία, θα δημοσιευθούν από το περιοδικό Νησίδες σε ειδικό αφιέρωμα, ενώ οι δημιουργοί τους θα βραβευτούν σε ειδική εκδήλωση κατά την οποία θα γίνει απονομή των βραβείων.

Προκήρυξη Β΄ Διαγωνισμού Διηγήματος "Στέλιος Ξεφλούδας" -ΕΛΗΞΕ

O Προοδευτικός Σύλλογος «Τα Καστέλλια» προκηρύσσει τον Β’ Διαγωνισμό Διηγήματος «Στέλιος Ξεφλούδας». Στόχοι του διαγωνισμού είναι να προβληθεί το έργο του Καστελλιώτη δημιουργού και παράλληλα να δοθεί η δυνατότητα ανάδειξης νέων συγγραφέων μέσα από το διήγημα και το γραπτό λόγο. Ο διαγωνισμός, απευθύνεται σε όσους μετέχουν της ελληνικής παιδείας και γράφουν στην ελληνική γλώσσα, ανεξαρτήτως τόπου διαμονής και εθνικότητας χωρίς όριο ηλικίας. Οι υποψήφιοι μπορούν να συμμετέχουν με ένα μόνο διήγημα το οποίο να μην έχει ποτέ δημοσιευθεί. Το καθένα, δεν πρέπει να ξεπερνά τις 3.000 λέξεις.
Ως θέμα του Β’ Διαγωνισμού επιλέγεται το Έγκλημα στο χωριό .
Τα δέκα πρώτα διηγήματα που θα ξεχωρίσουν, θα δημοσιευτούν σε ειδική Ανθολογία. Για την συγκεκριμένη έκδοση οι συγγραφείς παραχωρούν αυτοδίκαια στους οργανωτές τα πνευματικά τους δικαιώματα. Πέρα από τα τρία πρώτα βραβεία θα δοθεί το Ειδικό Βραβείο Γιώργης Χαλατσάς σε διήγημα που θα αναφέρεται στα Καστέλλια. Θα δοθούν ακόμη 12 έπαινοι.

Τα διηγήματα υποβάλλονται ταχυδρομικά με την ένδειξη
Για τον Β’ διαγωνισμό διηγήματος «Στέλιος Ξεφλούδας» ως ακολούθως:

Παραλήπτης
Προοδευτικός Σύλλογος «Τα Καστέλλια»
Κτίριο Πνευματικού Κέντρου Ρουμελιωτών
Σίνα και Δαφνομήλη 1Α, ΑΘΗΝΑ 106 80

Διηγήματα παραλαμβάνονται από τις 15 Ιανουαρίου του 2011. Τελευταία ημέρα κατάθεσης ορίσθηκε η 30η Ιουνίου του 2011, με αποδεικτικό στοιχείο τη σφραγίδα του Ταχυδρομείου.

Τα διηγήματα υποβάλλονται δακτυλογραφημένα σε επτά (7) αντίτυπα. Κάτω απ’ τον τίτλο του διηγήματος αναγράφεται υποχρεωτικά ψευδώνυμο του συγγραφέα. Μέσα στο φάκελο αποστολής πρέπει να υπάρχει δεύτερος κλειστός φάκελος αλληλογραφίας, που εξωτερικά θα φέρει το ψευδώνυμο. Μέσα είναι τα πραγματικά στοιχεία όπως: όνομα, επώνυμο, πατρώνυμο, έτος και τόπος γέννησης, διεύθυνση μόνιμης κατοικίας, τηλέφωνα επικοινωνίας και ηλεκτρονική διεύθυνση (e-mail). Οι φάκελοι με τα πραγματικά στοιχεία θα ανοιχθούν μόνο στην περίπτωση διάκρισης του διηγήματος.
Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων και η βράβευση θα γίνει σε ειδική πανηγυρική εκδήλωση, που θα πραγματοποιηθεί το Νοέμβριο στην Αθήνα.
Λεπτομέρειες για την Κριτική Επιτροπή και τα βραβεία θα δοθούν με προσεχείς ανακοινώσεις.


(Πηγή: Ημερολόγιο ενός πατέρα)

Η Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά προκηρύσσει τον 56ο πανελλήνιο διαγωνισμό της για τη συγγραφή βιβλίων για παιδιά -ΕΛΗΞΕ

Τα έργα πρέπει να είναι λογοτεχνικά, προσεγμένα στη γλώσσα, να εμπνέουν αισιοδοξία και πίστη για τη ζωή και να κινούνται μέσα στην ελληνική πραγματικότητα.
Οι κατηγορίες στις οποίες μπορούν να συμμετάσχουν οι υποψήφιοι, είναι οι ακόλουθες:
1. Βραβείο Εκδ. Οίκου «Ψυχογιός», 800 ευρώ. Μυθιστόρημα με ελεύθερο θέμα για παιδιά 9-12 ετών.
2. Βραβείο Εκδ. Οίκου «Κέδρος», 800 ευρώ. Μυθιστόρημα, για εφήβους και νέους που να θίγει κάποια από τα μεγάλα κοινωνικά προβλήματα της εποχής μας, με τρόπο υπεύθυνο αλλά χωρίς διδακτισμό.
3. Βραβείο Ιεράς Μητροπόλεως Ν. Σμύρνης, 500 ευρώ. Μυθιστόρημα με θέμα «Αλησμόνητες πατρίδες του Μικρασιατικού Ελληνισμού».
4. Βραβεία Ελένης Μαυρουλίδου Δάβαρη και Βίλμας Μαυρουλίδου-Σαλιβέρου, εις μνήμην Λούλας και Ηλία Μαυρουλίδη και Λιλής Γιαννέτσου.
α) Μυθιστόρημα για παιδιά 9-12 ετών, με θέμα «Θησαυροί της Ελληνικής γης». 500 ευρώ.
β) Βραβείο θεατρικού έργου, 500 ευρώ.
Θεατρικό έργο για εφήβους με θέμα προβλήματα που απασχολούν την ηλικία αυτή.
Σημείωση: Τα θεατρικά έργα πρέπει να ανταποκρίνονται σε μια θεατρική παράσταση. Να είναι χωρισμένα σε πράξεις, σκηνές να υπάρχουν σκηνικές οδηγίες, διάλογοι, δράση, εντάσεις, συγκρούσεις και θεατρικά αποδεκτή ολοκλήρωση του έργου…Τα σχολικά σκετς αποκλείονται.
5. Βραβεία Λούλας Παπιδάκη-Πιπίνη εις μνήμην Δημητρίου και Αθανασίας Παπιδάκη και Αντωνίου Πιπίνη.
α) Ποίηση, 500 ευρώ. Συλλογή 25 ποιημάτων για παιδιά του δημοτικού σχολείου.
β) Μονογραφία για το έργο Έλληνα συγγραφέα ή ποιητή της παιδικής λογοτεχνίας, πλήρως τεκμηριωμένη με στοιχεία, βιογραφικά, θεματικής, ύφους, τεχνοτροπίας κ.λπ.) 500 ευρώ.
6. Βραβείο εκδ. οίκου Πατάκη, 500 ευρώ. Μία Ιστορία βραχείας φόρμας, όχι παραμύθι, έκτασης 300-900 λέξεων, που να απευθύνεται σε παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας (6-8 ετών). Οι πρωταγωνιστές να είναι συνομήλικοι των παιδιών-αναγνωστών. Τα θέματα να είναι σύγχρονα, μέσα από την καθημερινότητά τους και να καθρεφτίζουν τις σκέψεις και τους προβληματισμούς των παιδιών αυτής της ηλικίας.
7. Βραβείο Εκδ. Οίκου «Πατάκη», 300 ευρώ σε βιβλία.
Απονέμεται σε σχολικό. Έντυπο, περιοδικό ή εφημερίδα το οποίο εμφανίζει περιοδικότητα στη διάρκεια μιας σχολικής χρονιάς. Παρακαλούνται οι συμμετέχοντες να αποστείλουν από πέντε αντίτυπα όλων των τευχών της σχολικής περιόδου 2010-11. Επιπλέον, στο διευρυμένο πλαίσιο των σχολικών εντύπων, γίνονται δεκτά ημερολόγια και έντυπα που αποτυπώνουν σχολικές δραστηριότητες (περιβαλλοντικά προγράμματα, αγωγή υγείας, ευρωπαϊκά προγράμματα κ.ά.)
8. Βραβείο Τατιάνας Σταυρου, τιμητικό και όχι χρηματικό.
Απονέμεται σε συγγραφείς για το σύνολο του έργου τους ή για τη συμβολή τους στην ανάπτυξη και προώθηση της λογοτεχνίας για παιδιά και νέους.
Αθλοθέτες Νίκος Αδαμαντιάδης και Σμαράγδα Αδαμαντιάδη.

Όροι συμμετοχής
1. Όλα τα έργα υποβάλλονται με ψευδώνυμο και σε πέντε αντίτυπα.
Επίσης πρέπει να είναι δακτυλογραφημένα με μέγεθος γραμμάτων 12. Σε μικρότερο σφραγισμένο φάκελο αναγράφεται το πραγματικό όνομα, το τηλέφωνο το mail και η ταχυδρομική διεύθυνση του συγγραφέα. Οι φάκελοι δεν ανοίγονται παρά μόνο σε περίπτωση διάκρισης του διαγωνιζομένου. Οι υπόλοιποι συμμετέχοντες παραμένουν άγνωστοι. Τα έργα που θα σταλούν χωρίς να τηρούν τους παραπάνω όρους της προκήρυξης δεν θα κριθούν.
Κάθε διαγωνιζόμενος έχει δικαίωμα συμμετοχής σε δύο διαφορετικές κατηγορίες, μόνο.
2. Στο φάκελο να αναγράφεται οπωσδήποτε σε ποιον διαγωνισμό και κατηγορία συμμετέχει ο/η υποψήφιος/α.
3. Οι βραβευμένοι υποχρεούνται να δώσουν για έκδοση το έργο τους στον εκδοτικό οίκο που αθλοθέτησε το βραβείο.
4. Αποκλείονται από το διαγωνισμό όσοι έχουν ήδη βραβευτεί ή επαινεθεί τρεις φορές από την Γ.Λ.Σ. καθώς και εκείνοι που διακρίθηκαν για το ίδιο κείμενο σε άλλο διαγωνισμό στην Ελλάδα ή στην Κύπρο.
5. Τρία αντίτυπα των βραβευμένων βιβλίων, όταν εκδοθούν, πρέπει να στέλνονται στη Γ.Λ.Σ. για το αρχείο της.
6. Σε όλες τις κατηγορίες μυθιστορήματος, η έκταση δεν θα πρέπει να είναι μικρότερη από 75-80 σελίδες.
Προθεσμία υποβολής έργων 1η Οκτωβρίου 2011. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν τηλεφωνικά ή ηλεκτρονικά με τις κυρίες: Ναννίνα Σακκά-Νικολακοπούλου 210 6917708, 22940 75455, Ελένη Τσιάλτα 210 7757233 E-mail: tsialtaeleni@gmail.com , Ίλια Λιόκη 210 6011822 E-mail: lioki21@otenet.gr , Σούλα Ροδοπούλου 210 6434838.
Απαραίτητος όρος, τα κείμενα να σταλούν με απλό ταχυδρομείο. Να μην σταλούν με ταχυμεταφορές ή συστημένα. Διεύθυνση αποστολής: Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά, Μπουμπουλίνας 28, Τ.Κ. 10682 Αθήνα. Η απονομή των βραβείων θα πραγματοποιηθεί τον Δεκέμβριο του 2011 στη Στοά του Βιβλίου, στην Αθήνα.

Τετάρτη, 27 Απριλίου 2011

Βραβείο Ποίησης νεοεμφανιζόμενου ποιητή Κάτια Γρηγορίου-Θεοχαράκη -ΕΛΗΞΕ



Τα περιοδικά (δε)κατα και Poetix θα εκδώσουν το καλύτερο χειρόγραφο νεοεμφανιζόμενου ποιητή ή ποιήτριας που θα κερδίσει και το χρηματικό έπαθλο των €5.000

Όροι συμμετοχής:
Οι διαγωνιζόμενοι θα πρέπει:
   να υποβάλουν χειρόγραφο τουλάχιστον 30 σελίδων πρωτότυπης ποίησης γραμμένης στα Ελληνικά
   Το χειρόγραφο να μην έχει εκδοθεί προηγουμένως σε μορφή βιβλίου ή φυλλαδίου στην Ελλάδα ή στην Κύπρο, να μην έχει υποβληθεί σε εκδοτικό οίκο προς έκδοση, αλλά μπορεί να περιέχει ποιήματα που έχουν δημοσιευθεί σε έντυπη μορφή σε περιοδικά ή στο διαδίκτυο.
Οι διαγωνιζόμενοι δεν θα πρέπει να έχουν δημοσιεύσει άλλη συλλογή σε μορφή βιβλίου ή φυλλαδίου στην Ελλάδα ή στην Κύπρο, και να μην έχουν υποβάλει άλλη συλλογή σε εκδοτικό οίκο προς έκδοση. Μπορεί όμως να έχουν δημοσιεύσει έργα τους σε περιοδικά ή στο διαδίκτυο.
   Προκειμένου να εξασφαλισθεί η ανωνυμία της κρίσης το όνομα του ποιητή και ο τίτλος του χειρογράφου θα εμφανίζονται μόνο στην πρώτη σελίδα. Πουθενά αλλού δεν θα πρέπει να εμφανίζεται το όνομα του ποιητή ή ο τίτλος της συλλογής
   Το χειρόγραφο μπορεί να υποβληθεί είτε σε έντυπη μορφή, τυπωμένο σε μονό διάστημα, δεμένο με σπιράλ ή κολλητό και με αρίθμηση σελίδων
   Το χειρόγραφο μπορεί επίσης να υποβληθεί και σε ψηφιακή μορφή (αρχείο PDF)
   Απαραίτητο να περιλαμβάνεται στο τέλος πίνακας περιεχομένων
   Τα χειρόγραφα δεν επιστρέφονται
   Το χειρόγραφο να συνοδεύεται με φωτοτυπία αστυνομικής ταυτότητας του υποψήφιου ποιητή και με βεβαίωση ότι δεν είναι ενσωματωμένο μέρος έργου άλλου ποιητή στα ελληνικά ή σε μετάφραση από άλλη γλώσσα εκτός από προφανείς λογοτεχνικές αναφορές
   Τα χειρόγραφα θα κριθούν από 6μελή επιτροπή η οποία αποτελείται από ποιητές, κριτικούς λογοτεχνίας και πανεπιστημιακούς
   Τελευταία ημερομηνία υποβολής χειρογράφων 30 Σεπτεμβρίου 2011
   Στείλτε την υπό βράβευση συλλογή σε 6 αντίτυπα στην ταχυδρομική διεύθυνση:
Περιοδικό (δε)κατα, Σόλωνος 94, 106 80 Αθήνα ή info@dekata.gr This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it
Περιοδικό Poet ix, Διδότου 37, 106 80 Αθήνα ή poetix@dardanosnet.gr

* Η Κάτια Γρηγορίου-Θεοχαράκη (1960-2009) είχε σπουδάσει γαλλική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και διεθνείς σχέσεις στο Πανεπιστήμιο του Cambridge.  Είχε ασχοληθεί με τη φωτογραφία, το θέατρο, τον κινηματογράφο και τις γυναικείες σπουδές. Το 2007 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις τυπωθήτω – Γιώργος Δαρδανός η ποιητική της συλλογή Διάστικτο γαλανό διάστημα και το 2010 η συλλογή δοκιμίων της Το μυστικό όνομα της ποίησης πάλι από τις εκδόσεις τυπωθήτω – Γιώργος Δαρδανός. Ποιήματα και δοκίμιά της δημοσιεύθηκαν στα περιοδικά (δε)κατα και Poetix.  Έφυγε πριν την ώρα της και, σύμφωνα με τους διοργανωτές του παρόντος διαγωνισμού ποίησης, «έχασε πολλά όχι μόνο η ελληνική αλλά και η παγκόσμια ποίηση».

(Πηγή: Αποστακτήριο)


Λογοτεχνικός Διαγωνισμός Ελληνο-Αυστραλιανού Πολιτιστικού Συνδέσμου -ΕΛΗΞΕ


Ο Σύνδεσμος διοργανώνει και φέτος τον ετήσιο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό του, τα αποτελέσματα του οποίου θα ανακοινωθούν στο πλαίσιο των Πνευματικών Ανθεστηρίων 2011.

Ο Διαγωνισμός καλύπτει τις ακόλουθες κατηγορίες:
ποίηση, διήγημα και μονόπρακτο θεατρικό έργο.

Όροι συμμετοχής:
* Ένα έργο για κάθε κατηγορία.
* Τα έργα που θα υποβληθούν θα πρέπει να είναι αυθεντικά και ανέκδοτα και να μην έχουν δοθεί σε άλλα έντυπα για δημοσίευση.
* Οι συμμετοχές στο Διαγωνισμό μπορεί να είναι στην ελληνική ή την αγγλική γλώσσα και θα αξιολογηθούν χωριστά για την κάθε γλώσσα. Μόνο ένα έργο μπορεί να υποβληθεί για κάθε μια από τις τρεις κατηγορίες και γλώσσες.
* Ανώτατα όρια μήκους: Ποιήματα: 100 στίχοι (γραμμές), Διηγήματα: 2000 λέξεις, Μονόπρακτο: 20-30 λεπτά (διάρκεια).
* Για κάθε έργο θα αποστέλλονται τέσσερα αντίτυπα τα οποία δεν επιστρέφονται.
* Στο κάθε έργο θα αναγράφεται μόνο το ψευδώνυμο, το οποίο πρέπει να είναι το ίδιο για όλα τα έργα που υποβάλλονται από το ίδιο πρόσωπο. Σε εσώκλειστο φάκελο θα δίνονται τα ακόλουθα στοιχεία: Τίτλος έργου/έργων που υποβλήθηκαν, ψευδώνυμο, ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, τηλέφωνο και e-mail, αν υπάρχει.
Τα αποτελέσματα του Διαγωνισμού θα ανακοινωθούν σε ειδική εκδήλωση στο πλαίσιο των Πνευματικών Ανθεστηρίων (Οκτώβριος-Νοέμβριος 2011) και για τα βραβευμένα έργα θα απονεμηθούν αναμνηστικά διπλώματα. Τα έργα που θα πάρουν το πρώτο Βραβείο στην κάθε κατηγορία και στην καθεμιά από τις δύο γλώσσες θα δημοσιευθούν στο περιοδικό του Πολιτιστικού Συνδέσμου «Αντίποδες», τεύχος 57, 2011, που θα κυκλοφορήσει την ημέρα της απονομής των Βραβείων.
* Στο κάθε έργο θα αναγράφεται μόνο το ψευδώνυμο, το οποίο πρέπει να είναι το ίδιο για όλα τα έργα που υποβάλλονται από το ίδιο πρόσωπο. Σε εσώκλειστο φάκελο θα δίνονται τα ακόλουθα στοιχεία: Τίτλος έργου/έργων που υποβλήθηκαν, ψευδώνυμο, ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, τηλέφωνο και e-mail αν υπάρχει.
*Τα αποτελέσματα του Διαγωνισμού θα ανακοινωθούν στην ίδια εκδήλωση και θα δημοσιευθούν, επίσης, στο περιοδικό «Αντίποδες», τεύχος 57, 2011.
* Οι συμμετοχές πρέπει να υποβληθούν το αργότερο μέχρι τις 10 Ιουνίου 2011.
* Τα υποβληθέντα έργα να στέλνονται ταχυδρομικώς στο όνομα Greek-Australian Cultural League και στη διεύθυνση P.O. Box 4307, Melbourne University, Parkville, Vic., 3052, Australia.
P.O. Box 4307, Melbourne University, Parkville, Vic., 3052, Australia
President: Cathy Alexopoulos, Tel. +61 3 98858715, Mob. 0407887725, e-mail: cathyalex@hotmail.com This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it
General Secretary: Dimitris Troaditis, Tel. -61 3 94422752 – e-mail: troaditisdimitris@gmail.com

Τρίτη, 26 Απριλίου 2011

Προκήρυξη 3ου Διεθνή Λογοτεχνικού Διαγωνισμού Ε.Π.Ο.Κ., 2011 -ΕΛΗΞΕ


Ο Ελληνικός Πολιτιστικός Όμιλος Κυπρίων Ελλάδος (ΕΠΟΚ) έχει τη χαρά να εξαγγείλει τον 3ο Διεθνή Λογοτεχνικό Διαγωνισμό, για το 2011.

Α. ΠΟΙΗΣΗ, μέχρι 30 στίχους.
Θέμα: «Αμμόχωστος – Βασιλεύουσα».  (Χώμα που περπάτησα, χώμα που μ' ανάστησες.
Οι παλμοί της καρδιάς της ουδέποτε χτύπησαν ξανά για 36 ολόκληρα χρόνια).

Β. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ - ΙΣΤΟΡΙΑ – ΘΕΑΤΡΟ
Θέμα: «Μαρία Συγκλητική». (Η όμορφη Κυπριοπούλα που έβαλε μπουρλότο στα αμπάρια Τούρκικου πλοίου, στο λιμάνι της Αμμοχώστου,  και 1.000 Κυπριοπούλες, που ο Τούρκος κατακτητής έστελνε πεσκέσι στο Σουλτάνο, πέθαναν υπερήφανες).
1. Δοκίμιο (μέχρι 10 σελίδες Α4).
2. Διήγημα ( μέχρι 20 σελίδες Α4).
3. Θεατρικό Έργο (μέχρι 40 σελίδες Α4).
Στον διαγωνισμό μπορούν να λάβουν μέρος Ελλαδίτες, Κύπριοι και Έλληνες από όλο τον Κόσμο, στη μία, μόνο, από τις 4 κατηγορίες.

Ημερομηνία Υποβολής έργων: μέχρι 30 Μαΐου 2011 (σφραγίδα ταχυδρομείου).

Οι συμμετοχές πρέπει να είναι δακτυλογραφημένες, σε αριθμημένες σελίδες Α4, όπου, πάνω δεξιά, κάθε σελίδας, θα αναγράφεται το ψευδώνυμο του διαγωνιζόμενου. Αποστέλλονται με απλή επιστολή (όχι συστημένη), 5 αντίγραφα, μέσα σε μεγάλο κλειστό φάκελο, συνοδευόμενα από μικρότερο κλειστό φάκελο, όπου, απέξω θα αναγράφεται το ψευδώνυμο και μέσα θα αναφέρονται τα πλήρη στοιχεία του διαγωνιζόμενου (Όνομα, Επώνυμο, διεύθυνση, τηλέφωνα ή και ηλεκτρονική διεύθυνση). Έξω από το μεγάλο φάκελο θα αναγράφονται: το ψευδώνυμο του συμμετέχοντος και τα στοιχεία αποστολής: ΕΠΟΚ, Μικράς Ασίας 55, 11521 Αθήνα, Ελλάδα, με την ένδειξη: Για τον 3ο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό.

Τηλέφωνο επικοινωνίας: 6937554184 (Πρόεδρος ΕΠΟΚ: Ηρακλής Ζαχαριάδης).

(Πηγή: Ελληνικός Πολιτιστικός Όμιλος Κυπρίων της Αθήνας)

Ποιητικός Διαγωνισμός -ΕΛΗΞΕ

Περιοδικό "ΚΕΛΑΙΝΩ"
Ετήσιος διεθνής διαγωνισμός Ποίησης 2011
Θέμα: Ελεύθερο. Ο ποιητής συμμετέχει με τρία έως δέκα ποιήματα εφόσον έχει την δυνατότητα. Το κάθε ποίημα να παρουσιάζεται σε διαφορετική φόρμα. (π.χ. Σονέτο, Τραγούδι, Μαντινάδα, Ποιητική Πρόζα, Ελευθερόστιχο, Χαϊκού, Τάνκα, Ρένγκα, Αλφαβητάρι, Ακροστιχίδα κλπ.)
Συμμετοχές ως τις 30 Μαΐου 2011, με απλή ταχυδρομική αποστολή
Παναγιώτα Ζαλώνη, Ζαλόγγου 16, 131 23 ΙΛΙΟΝ
με την ένδειξη «για τον ετήσιο διεθνή διαγωνισμό ποίησης 2011».
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 210 5026859


(Πηγή: Λογοτεχνικές και εκπαιδευτικές αναφορές)

Δευτέρα, 25 Απριλίου 2011

Αποτελέσματα 29ου Πανελλήνιου Λογοτεχνικού Διαγωνισμού Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών 2010


ΠΡΟΕΔΡΟΙ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ:
-ΜΕΛΙΤΑΣ ΧΑΡΗΣ: Λογοτέχνης, Αντιπρόεδρος της Π.Ε.Λ.
-ΚΟΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ: Λογοτέχνις, Κοσμήτωρ της Π.Ε.Λ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ :
ΠΟΙΗΣΗ
- ΣΚΟΥΡΟΛΙΑΚΟΥ ΜΑΡΙΑ : Ποιήτρια.
- ΚΑΡΑΣΑΒΒΙΔΟΥ ΕΛΕΝΗ : Ποιήτρια.
- ΓΚΙΤΣΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ : Ποιήτρια.
ΔΙΗΓΗΜΑ
- ΚΕΛΕΣΙΔΟΥ ΑΝΝΑ: Λογοτέχνις.
- ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗ ΕΥΑ: Λογοτέχνις.
- ΓΙΑΚΑΝΙΚΗ ΕΦΗ: Λογοτέχνις.
ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ
- ΚΟΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ : Πεζογράφος.
- ΑΓΡΟΓΙΑΝΝΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑ: Λογοτέχνις.
- ΣΟΥΛΗ ΔΑΝΑΗ : Συγγραφέας.
ΝΟΥΒΕΛΑ
- ΚΑΜΠΑΣ ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ-ΒΥΡΩΝ: Πρόεδρος ΕΛΒΕ - Λογοτέχνης.
- ΛΟΥΚΑΤΟΥ ΕΛΕΝΗ: Λογοτέχνις.
- ΛΙΑΚΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ: Πεζογράφος.
ΔΟΚΙΜΙΟ
- ΥΔΡΑΙΟΥ-ΡΑΛΛΗ ΜΑΡΙΑ: Ποιήτρια-Δοκιμιογράφος.
- ΔΗΜΟΥΛΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ: Αντιπρόεδρος της Ε.Ε.Λ.- Λογοτέχνης.
- ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ: Ποιητής - Δοκιμιογράφος.
ΘΕΑΤΡΙΚΟ
- ΛΕΜΠΕΣΗ ΛΙΤΣΑ: Μουσικολόγος - Λογοτέχνις.
- ΣΙΔΕΡΗΣ ΙΣΙΔΩΡΟΣ: Σκηνοθέτης.
- ΨΩΜΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ: Ηθοποιός.
ΠΑΡΑΜΥΘΙ
- ΣΠΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ ΠΟΥΛΧΕΡΙΑ: Πεζογράφος.
- ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ: Λογοτέχνης.
- ΠΑΧΙΤΗ ΜΑΡΙΑ: Λογοτέχνις.

Η ΤΕΛΕΤΗ ΒΡΑΒΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΔΙΑΚΡΙΘΕΝΤΩΝ έγινε στο
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ
Ακαδημίας 50, Αθήνα, Αίθουσα: Αντώνη Τρίτση
Κυριακή 30 Ιανουαρίου 2011
Επί της υποδοχής των προσκεκλημένων ήταν η υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων της Π.Ε.Λ. Ελένη Τσάτσου και τα
Μέλη του Δ.Σ.: Χριστίνα Αγρογιάννη, Ταμίας, και Κατερίνα Κοτοπούλου, Κοσμήτωρ.

ΒΡΑΒΕΙΑ - ΕΠΑΙΝΟΙ
Α. ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΑΙ ΕΠΑΙΝΟΙ ΠΟΙΗΣΗΣ
ΒΡΑΒΕΙΑ
1ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Μαρία Σφήκα από Ναύπακτο για το ποίημα
«Το πολύ και το λίγο»
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Ελισσάβετ Χαρταβέλλα από Θεσσαλονίκη για το ποίημα
«Αντιστρόφως ανάλογα ποσά»
3ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Κώστας Παπαναγιώτου από Αθήνα για το ποίημα
«Hard Κόρη»
3ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Αικατερίνη Σπυριδοπούλου από Αλεξανδρούπολη για το ποίημα
«Όλες οι λέξεις μου είναι δικές σας»
ΕΠΑΙΝΟΙ
-Λεωνίδας Μπόμπας από Άγιο Δημήτριο για το ποίημα «Υπόθεση εργασίας»
-Έφη Φαλιάγκα από Καρδίτσα για το ποίημα «Αναποδοχή»
-Γιώργος Μπαρμπέρης από Νέα Σμύρνη για το ποίημα «Τυχαία συνάντηση»
-Νίκη Χαλκιαδάκη από Τρίκαλα για το ποίημα «Ιοκάστη confesses»
-Δήμητρα Καραφύλλη από Βάρκιζα για το ποίημα «Γλώσσα αλά Ποέτα»
-Χρύσα Γεωργαντά από Μαδρίτη για το ποίημα «Κάθε μέρα»
-Θεόδωρος Κατής από Θεσσαλονίκη για το ποίημα «Τελευταία επιθυμία»
-Νικόλαος Αντωνόπουλος από Βύρωνα για το ποίημα «Ταξίδι στην πατρίδα»
-Μαρία Θωμοπούλου από Θεσσαλονίκη για το ποίημα «Απ’ την αρχή» και
-Γεώργιος Γάββαρης από Σπάρτη για το ποίημα «Το τελευταίο»

Β. ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΑΙ ΕΠΑΙΝΟΙ ΔΙΗΓΗΜΑΤΟΣ
ΒΡΑΒΕΙΑ
1ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Ελένη Χατζημιχαήλ από Λευκωσία (Κύπρου) για το διήγημα
«Λύτρον αντί πολλών»
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Παναγιώτα Μορίδου από Λεμεσό (Κύπρου) για το διήγημα
«Η Αρχόντισσα της Λαπήθου»
3ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Δέσποινα Καβελίδου από Θεσσαλονίκη για το διήγημα
«Πίσω, στο χωριό»
3ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Μαρία Παπαθεοδωράκη από Ρόδο για το διήγημα
«Το σπίτι»
ΕΠΑΙΝΟΙ
-Τσάκωνας Θοδωρής από Παλαιό Φάληρο για το διήγημα «Ο Λώρος»
-Βάσω Χαμαλέλη-Μπούκλα από Αίγινα για το διήγημα
«Το ζεϊμπέκικο του Φλεβάρη»
-Διονύσης Μαρίνος από Νέα Σμύρνη για το διήγημα
«Ουρόσεβατς, μια σπιθαμή απ’ το τίποτα»
-Γιώργος Παγωνάκης από Κόρινθο για το διήγημα «Ο Μελαγχολικός Δήμιος»
-Σπύρος Μίντζης από Νέα Ερυθραία για το διήγημα «Επιπλέον γεύμα» και
-Ελένη Χριστοφοράτου από Νέα Ερυθραία για το διήγημα «Προσμονή»

Γ. ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΑΙ ΕΠΑΙΝΟΙ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΟΣ
ΒΡΑΒΕΙΑ
Α΄ ΒΡΑΒΕΙΟ: Νίκος Κυριακίδης από Θεσσαλονίκη για το μυθιστόρημα
«Το χαμένο ημερολόγιο του Κίμωνα Ρ.»
Β΄ ΒΡΑΒΕΙΟ: Άθως Χατζηματθαίου από Λεμεσό (Κύπρου) για το μυθιστόρημα
«Μυστικός Έρωτας-το άλλο μισό του φεγγαριού-»
Γ΄ ΒΡΑΒΕΙΟ: Μαρία Μαλεγιαννάκη από Βύρωνα για το μυθιστόρημα «Πελαγία»
ΕΠΑΙΝΟΙ
-Διονύσης Μαρίνος από Νέα Σμύρνη για το μυθιστόρημα «Τελευταία Πόλη»
-Στέφανος Κωλέττας από Κάτω Λάψιστα Ιωαννίνων για το μυθιστόρημα
«Ο τελευταίος χρησμός του Απόλλωνα» και
-Ελένη Λαμνάτου από Αγία Παρασκευή για το μυθιστόρημα «Επισκέψεις»

Δ. ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΑΙ ΕΠΑΙΝΟΙ ΝΟΥΒΕΛΑΣ
ΒΡΑΒΕΙΑ
Α΄ ΒΡΑΒΕΙΟ: Ρούλα Σπανού από Θεσσαλονίκη για τη νουβέλα
«Η δοκιμασία του αετού»
Β΄ ΒΡΑΒΕΙΟ: Λάσκαρης Ζαράρης από Νέα Αγχίαλο Μαγνησίας για
τη νουβέλα «Η άγνωστη ιστορία του Στέλιου Ιγνατιάδη»
Β΄ ΒΡΑΒΕΙΟ: Έφη Σκληρού από Μεσολόγγι για τη νουβέλα
«Θάρρος ή Αλήθεια»
Γ΄ ΒΡΑΒΕΙΟ: Παναγιώτα Τσαλίκη από Πειραιά για τη νουβέλα «Μαργαρίτα»
ΕΠΑΙΝΟΙ
-Αντώνιος Λυγούρας από Θεσσαλονίκη για τη νουβέλα «Στραντιβάριους»
-Ειρήνη Γιάννου από Λάρισα για τη νουβέλα «Ταξιδευτής του κόσμου»
-Ελένη Λύτρα-Χαραρά από Κηφισιά για τη νουβέλα
«Ήθελε να βαδίσει στ’ αχνάρια του»
-Ανδριάνα Καραμολέγκου από Λαμπρινή για τη νουβέλα
«Οι εφιάλτες που σίγησαν» και
-Φωτεινή Καϊπούλου από Καλαμαριά Θεσσαλονίκης για τη νουβέλα
«Φυλακές ή Φύλακες»

Ε. ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΑΙ ΕΠΑΙΝΟΙ ΔΟΚΙΜΙΟΥ
ΒΡΑΒΕΙΑ
Α΄ ΒΡΑΒΕΙΟ: Θεόδωρος Κατής από Θεσσαλονίκη για το δοκίμιο
«Το πάθος του λόγου»
Β΄ ΒΡΑΒΕΙΟ: Γιώτα Τεμπρίδου από Θεσσαλονίκη για το δοκίμιο
«Τρεις φορές η αλήθεια»
Γ΄ ΒΡΑΒΕΙΟ: --------------------
ΕΠΑΙΝΟΙ
-Νίκος Μπατσικανής από Αθήνα για το δοκίμιο
«Φιλέλληνες λογοτέχνες και η προσφορά τους στον αγώνα του’21»
-Αλέξανδρος Παπαδόπουλος από Μάντσεστερ για το δοκίμιο
«Η Κάντι Κάντι και το κουτί της Πανδώρας» και
-Κωνσταντίνα Βαδάση από Σκύδρα Πέλλας για το δοκίμιο
«Στου παναΰρ»

ΣΤ. ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΑΙ ΕΠΑΙΝΟΙ ΘΕΑΤΡΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ
ΒΡΑΒΕΙΑ
Α΄ ΒΡΑΒΕΙΟ: Αναστασία Γαβρήλου από Ναύπλιο για το θεατρικό
« Μαθήματα Αισθηματικής Αγωγής»
Β΄ ΒΡΑΒΕΙΟ: Άννα Καραμπά από Αθήνα για το θεατρικό «Δίκλινο»
Γ΄ ΒΡΑΒΕΙΟ: Ανέλλη Ξηρογιάννη από Μαρούσι για το θεατρικό «Dirty chic»
ΕΠΑΙΝΟΣ
Πέτρος Φούρναρης από Κριθώνι Λέρου για το θεατρικό «Οι γρύπες»

Ζ. ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΑΙ ΕΠΑΙΝΟΙ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ
ΒΡΑΒΕΙΑ
Α΄ ΒΡΑΒΕΙΟ: Ζωγραφάκη-Σπυριδάκη Μαρία από Σητεία Λασιθίου
για το παραμύθι «Ο Πεντεδέκας»
Α΄ ΒΡΑΒΕΙΟ: Νίκος Κυριακίδης από Θεσσαλονίκη για το παραμύθι
«Μαρία σ’ αγαπώ πολύ»
Β΄ ΒΡΑΒΕΙΟ: Κατερίνα Ρεΐσογλου από Καισαριανή για το παραμύθι
«Ο Χουντρίνι και ο Φουρόγατος»
Γ΄ ΒΡΑΒΕΙΟ: Βάσω Χαμαλέλη από Αίγινα για το παραμύθι
«Τα σκουλαρίκια της βασίλισσας»
ΕΠΑΙΝΟΙ
Ελένη Αρτεμίου-Φωτιάδου από Λάρνακα (Κύπρου) για το παραμύθι
«Ο μικρός κύριος…Ου!»
Γιώργος Μπαρμπέρης από Νέα Σμύρνη για το παραμύθι
«Το μυρμήγκι που ήθελε να γίνει άνθρωπος»
Κυριακή Σταθοπούλου από Αθήνα για το παραμύθι «Ο περίεργος ψύλλος» και
Αθηνά Μπίνιου από Βούλα για το παραμύθι «Πιρουλίτο και Ροζαλία»

Οι πρόεδροι του Πανελλήνιου Λογοτεχνικού Διαγωνισμού της Π.Ε.Λ. 2010
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΟΥ - ΧΑΡΗΣ ΜΕΛΙΤΑΣ
Ο Πρόεδρος Ο Γ.Γ.
ΝΙΚΟΣ ΤΑΒΟΥΛΑΡΗΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΣ

Παρασκευή, 22 Απριλίου 2011

Ένα ποίημα για την Ανάσταση του Χριστού

Ερωτήματα μιας προσδοκώμενης Ανάστασης

Πότε θ’ αγγίξουν οι ύμνοι των αγγέλων
τα κουρασμένα βλέμματα, τα δάκρυα στα μάτια;
Πότε θα δουν ένα μικρό Χριστό να ανασταίνεται
μέσα στην απογοήτευση τους τα πρώιμα λουλούδια;
Πότε θα βγει απ’ τα ματωμένα χέρια τους,
απ’ τα ματωμένα ρούχα τους, απ’ τ’ άρρωστα μυαλά τους
η άνοιξη μυριόανθη που μοσχοβολάει;
Να πούμε πως οι εγκληματίες έσβησαν πια
και πήραν τη θέση τους οι σωτήρες!

Ο ήλιος διστάζει να προβάλλει στην Ανατολή,
το βλέμμα του παγώνει όταν νιώθει
πως οι θαυμαστές του αχτίδες γίνονται
τ’ απαίσια κεντριά ανθρώπων
που χώνονται στη σάρκα του ουρανού
και κυνηγούν τα όνειρα μακριά απ’ τις ψυχές τους.

Ντυμένη «Ελπίδα» έρχεται η Παναγιά φορώντας τη μαντίλα της,
τα πληγωμένα πρόσωπα χαϊδεύει
προσμένοντας ένα μικρό χαμόγελο να σημαδέψει
την Ανάσταση που κρύβεται στο δρόμο του θανάτου.
«Το μίσος του πολέμου σας έριξε κάτω στη γη
και ανεβαίνετε το Γολγοθά με το Σταυρό στους ώμους.
Αγκάθινο στεφάνι στα κεφάλια σας έπλεξε η δυστυχία,
γεμάτοι όμως είσαστε με των ιδανικών τη γοητεία».

Ποιος πίστευε στ’ αλήθεια πως νέους επιτάφιους
θα στόλιζαν οι μανάδες των παιδιών συντετριμμένες,
ενώ οι αρχηγοί των κρατών θα χαίρονταν
την ξεγνοιασιά του πλούτου
και θα ’νιβαν τα χέρια τους σαν «Πόντιοι Πιλάτοι»;

Πότε θ’ αγγίξουν επιτέλους οι ύμνοι των αγγέλων
αυτή τη μαυροφορούσα γη και οι άνθρωποι
θα πιστέψουν πως φως τους περισσεύει αρκετό
για να δανείσουν λίγο στους εχθρούς της καλοσύνης;


Λάσκαρης Π. Ζαράρης
Νέα Αγχίαλος Μαγνησίας
22/04/2011

Μια επιστολή του Θοδωρή Βοριά

Την ώρα που ξεκαθάριζα κάποια ηλεκτρονικά μηνύματα, ανακάλυψα μια πολύ όμορφη επιστολή γραμμένη από τον φίλο ποιητή Θοδωρή Βοριά. Του είχα ζητήσει προηγουμένως τη γνώμη του σχετικά με το βιβλίο μου «Παράθυρο στα όνειρα». Σας παρουσιάζω, λοιπόν, ακριβώς την απάντηση του:

«Παράθυρο στα όνειρα …με την ποίηση να γδέρνει την ψυχή μας σε κάθε ευκαιρία, με τα ποιήματα να στάζουν από τ’ ατίθασα μολύβια που ζητάνε να γίνουν ηλιαχτίδες τη μέρα, σφαίρες τη νύχτα… προχωράμε!

Δηλώνω εξαρχής πως δεν ξέρω από τεχνικά στοιχεία και φιλολογίες. Κάθε φορά που έπιανα ένα βιβλίο για να βγάλω μια κρίση έχανα το ουσιώδες μέσα στις ατέλειες που οι λεπτομέρειες γεννούσαν. Χρόνια τώρα σταμάτησα να υπογραμμίσω όμορφους στίχους, υποκειμενικά όμορφους, υποταγμένους στην αισθητική μου… Η κριτική τελικά καταντάει για μένα μια ατέρμονη αναζήτηση δικών μου σκέψεων σε ξένα μυαλά, τόσο χάλια!

Επιστρέφω τώρα στην ουσία. Ο κόσμος που σου ακονίζει τις αισθήσεις, ο κόσμος που γεννιέται μέσα από την απογοήτευση και τη ματαιότητα, ο κόσμος των ονείρων, ο κόσμος της καθημερινής φθοράς μας… Τόσοι κόσμοι και χωράνε μέσα στις λέξεις! Όσο χρειάζεσαι αυτές τις λέξεις για να μην μαραθεί η ψυχή σου, όσο χρειάζεσαι να χαλνάς και να χτίζεις κόσμους για να παραμείνεις άνθρωπος τόσο θα φτιάχνεις τα ποιήματά σου για να ντύνουν την πεζή «πραγματικότητα» της κάθε μέρας.
Ίσως επειδή δεν μπόρεσες να μείνεις βολεμένος στην απάθεια, επειδή δεν δέχτηκες να γίνεις κομμάτι του σωρού για να ανέβουν της κερδοσκοπίας οι ταγοί έπεσες μέσα στην ψυχή σου σε μια κατάδυση για σκόρπιους στίχους. Ίσως πάλι να βρήκες βόλεψη κι αναγνώριση στη συγγραφή, ίσως να είπες «θα βγάλω κι ένα εισόδημα απ’ τα βιβλία».
Ποίηση η μια, ποίηση κι η άλλη, δεν έχει σημασία πού θέλει να καταταγεί κάποιος ή πού βρίσκεται έστω κι ασυνείδητα καταταγμένος.

Βρήκες ένα δρόμο, αν με συνέπεια τον συνεχίσεις θα ’χει να σου δώσει, θα ’χει να σου αφαιρέσει, θα ’χει χρώματα να σου ανοίξει τον άγνωστο Εσένα, κι εγώ θα σε βλέπω μέσα από τις λέξεις σου κάθε φορά και πιο εύστοχο δίπλα σε δάση, σε καμένα σπίτια ή σε ακρογιάλια.  
Όσο θα διαβαίνεις τον δρόμο τόσο θα γίνεσαι και θα φτιάχνεις το ζητούμενο, τον χαμένο άνθρωπο. Γι αυτό σε νιώθω αδερφό, ποιητή».

Καλή συνέχεια

Φιλικά
Θοδωρής  

Πέμπτη, 21 Απριλίου 2011

Τέσσερα ποιήματα της Μαρίας Σαντά

ΔΟΞΑ ΕΝ ΥΨΙΣΤΟΙΣ

Στης νύχτας τη μεσουράνηση
ο Μορφέας διαφεντεύει τις ψυχές των ανθρώπων
στης φιλαυτίας τ’ ανέμισμα, στης ματαιοδοξίας το άπειρο.
Δύο πικραμένες Αυγές διερωτώνται  αν ο Ερκείος  Δίας 
θα παράσχει  την απόμακρη  ευτυχία τους.
Στις  μισοφώτιστες κάμαρες αγρεύει  ο Έρωτας
το νέκταρ του κόσμου.
Αμαχητί παραδίδονται των αφρόνων οι σκέψεις
στην τήρηση της αρμονίας του κόσμου.
Η Αληκτώ, η Τισιφόνη κι η Μέγαιρα 
θα ντυθούν του αιώνα τη λέπρα
και οι άνθρωποι τον πανικό της αρρώστιας
σε μια παράσταση τραγωδίας χωρίς intermedium.
Δειλά ο πιστός στη σιγαλιά 
θ’ αναπέμψει ικεσίες κι υμνωδίες ψαλμών
στη σκέπη του κόσμου.
Οι υβριστές στα οδοστρώματα, μ’ αναθέματα θα ωρύονται
Ελπίδα σωτηρίας δε διαφαίνεται
Μόνο ακολασία και σήψη.
Παρέκει ένας ναός θλίβεται στην υπερουσιότητά του.
Η Παναγιά η Δαμάστα θα συνεχίσει να δέχεται τους ευλαβείς και τους βλάσφημους, τους μετανοούντες και μη.
Οι περιοικούντες την Ιερουσαλήμ γνωρίζουν την ύπαρξή της.
Κι όμως! Την αγνοούν.
Φαρισαίοι και λαοπλάνοι θα δακρύσουν τη Παναγιά την Παρθένο
τη μητέρα των όλων, την ιερή την εικόνα
που αχνοφέγγει  στο σκότος της νύχτας μ’ ένα φως ιλαρό.
Η μικρότητά μου δεν αντέχει  τον πολυώνυμο έλεγχο
κι αποσύρομαι. Λογίζεται  των ανθρώπων η έπαρση 
να  τιμωρήσει, την Αειπάρθενο
τι τ’ ανεπίτρεπτα τους ελέγχει.
Ω, νύχτα! Αποκάλυψε σ’ όλους αυτούς την αλήθεια
και σε μένα  που αδημονώ κι αφουγκράζομαι.
Δέομαι σιωπηλά να τελεσφορήσουν τα άστρα
Να έρθει   της ψυχής μας η λύτρωση
η γαλήνη του κόσμου, η σωτηρία της γης.
Η νύχτα  αφήνει τα κρόσσια της
Οι δεήσεις μου αλλαξοδρόμησαν στο πρώτο φέγγος της μέρας.
Ξημέρωσε! Οι ουρανοί διηγούνται  δόξαν θεού
Ως εμεγαλύνθης επί τα έργα σου Κύριε
Δόξα εν υψίστοις!
Η αλήθεια σου άστραψε στου νου τα αμετακίνητα ρήματα.
Θα πορευθούμε κατά τους λόγους σου
κατά τα θέσφατα ρήματα που παρέδωσες.


ΑΓΑΠΗ ΑΕΝΑΗ

Αργά πολύ και αντίκρισα το φως το αληθινό.
Με μάτια δάκρυα γιομάτα
μία έκπαγλη λάμψη κι ένα ω! σκοτεινό.
Φως ιλαρόν, του έρωτα και της αγάπης.
Μάτια Ηνιόχεια, αστείρευτες Κασταλίες
με ποτίζετε μίσος γι’ αυτούς που φθονούν
τον καρπό μιας ζωής ανεπαίσθητης από πάθη.
- Έρωτα ανήκατε, προσκυνώ σε! -
Κλείνω τα ώτα να μην αφουγκραστώ
Σειρήνες και Χάρυβδες των καιρών.
Πύρρειος νίκη το μίσος μου για
το εύμορφο σώμα, την ψυχή σου την εύρωστη
- Πόθος αέναος, μίσος λατρείας! - Φιοριτούρα γλυκύτατη
Στο τέλος κομματιού prima vista.
Κι όλο χάνεται, σβήνει όσο η απόσταση μεγαλώνει
- Πότε θα ’ρθει η λύση του δράματος άραγε! -
Ματαιοπονώ. Γιγνώσκω καλά το τι μέλει γενέσθαι
Και το μάταια ολοφυρόμενο
σαν τα βλέφαρα ανθρώπου αλαφροΐσκιωτου
όντας έρμαιος μιας αδυσώπητης κατάρας
που συντροφεύει αενάως τα θύματα του Υιού της Venus.
Το φως της σελήνης, καντήλι πλέον νεκρό
στην απονιά ενός ήλιου που δεν εξαιρεί ούτε εμάς
Γέρνει στο πλάι μου ν’ αποκοιμηθεί η δόλια.
Αναλογιζόμενη την εξομολόγηση μιας αγάπης εφήμερης
που ο όρθρος τη διέλυσε και την έλυσε σε λατρεία.
Κοιμάται η σελήνη. Ενώ το εγώ
αδυνατώντας να απαγκιστρωθεί απ’ την επιρροή του
ακούει το παραμιλητό της το αχνό.
Ένα παραμιλητό αλλοπρόσαλλο
σαν ύμνος, από ψαλμό εκκλησίας ψυχής.
Λέξεις δειλές και συγχρόνως αλήθειες
Τιθασεύουν πνεύμα και ψυχή  τη δικιά μου.
Ράπισμα, τιμωρία για το σφάλμα μου μόνο αυτό
Σ’ αγαπάω, μ’ ακούς.  Σ’ αγαπάω!

ΠΑΙΔΩΝ ΕΞΗ 

Στο αμάλγαμα του χωροχρόνου προσδένω τις τύψεις
θησαυροί για τους είρηνες που δεν πάλεψαν την κρυπτεία
Των νέων που αρνήθηκαν των πατέρων τους κάλεσμα
και εκέντησαν τους λωτούς στης καρδιάς τους τα άδυτα.
Παιδιών που το δάκρυ τους τον Άδη πλημμύρισε
ενώ στον Αιγόκερω  διαλαλούσε η Πέμπτη η σάλπιξ
του ποιμνίου την αθωότητα, του αιώνιου θύτη!

Γλαυκίζουν τα οράματα μειρακίων στο δειλινό
ηλίου φαεινότερων πνευμάτων που βαδίζουν μονάχα.
Είδωλα πήλινα, αναλώσιμοι θεοί
που ορίζουν το χθες, το παρόν και το τίποτα
αρματηλάτες πηγάσων στο ζενίθ του Εκατομβαιώνος
καταρκυθμεύουν καρδιές για να τις δώσουν στο μένος
Του  ασκού του Αιόλου.

Στο Παλλάδιο στείλτε τους ηθικούς αυτουργούς
για το φόνο ιδεών κι αξιών των μεγίστων
παίζοντας κάπου στο βάθος του ναού της Γοργοεπήκοου
το φινάλε της σονάτας του Σεληνόφωτος.
Κριτής, δικαστής και παράλληλα ένορκος
ο εκπάγλου καλλονής σε ψυχή και σε πνεύμα
γεννηθείς εις Επτά Μπαλτάδες, αποβιώσας βόρεια του παραδείσου
ποιητής του Αιγαίου, Οδυσσεύς ο μέγας
ο μόνος πορθητής Καβαφικών Ιθακών αιωνίων
και της Εδέμ μυστικιστής στης Ελλάδας το κάλεσμα.

Νέε της χώρας μου, μην ακούς αοιδούς αλλοφρόνων
όμορος είσαι με της φύσης μου άγγιγμα.
Επαγρύπνα, μην ταυτίζεσαι με τους άσωτους της  αβελτηρίας.

Βέβαια. Τα πάντα είναι μια συνήθεια. Και σαν η συνήθεια κυριεύσει
Ιθάκες
Τα πάντα έσονται τέλος.
 
ΣΚΙΑΘΟΣ

Αποχωρώντας από εκεί, σκέφτηκα
πως η Θέτις  σε σένα άφησε την τελευταία της πνοή
θρηνώντας  του Αχιλλέα το θάνατο.
Ο Ζέφυρος την πήρε και τη διάχυσε σε όλο το νησί
να λάβει την αθανασία και το θείο νέκταρ.
Ω, εσύ! Γέννημα, θρέμμα Ελλάδος!
Σ’ εσέ η  δίψα  της Παρθένου έφυγε, πίνοντας οίνο ιερό
την ώρα που εδιώκετο ο Αμνός να οδηγηθεί στη σφαγή.
Αινώ την ωραιότητά σου που σαν ευπρόσωπος άνθρωπος
ευφραίνεις την όραση, σαν εύφωνος αοιδός τέρπεις την ακοή
ερούμενος άνθρωπος που εισδύει στην καρδιά, ωσάν τον Έρωτα.

Διακρίνοντάς σε ακόμη εις τον ορίζοντα, σκέφτηκα.
Πως δικαίως εκεί πρωτοϋψώθη το λάβαρο της αρχής και του τέλους.
Ελευθερία ή θάνατος.
Και από ποίμνιον, ο λαός των Ελλήνων
                                                                                       γίνεται ποίμνη.
Ο πολέμιος λαός Τιτάνας. Οίδα όμως, ότι στη μάχη ενίκησαν οι θεοί
Πολλάκις επλήχθης από  βόλια. Πολλάκις επανορθώθης. Για τη ζωή.
Ω, προσωποποίησης τριών αξιών.
Ελλάς σε κάθε μου βήμα.
Πορευόμενη στα ενδότερα, ανακαλύπτω την αγάπη.
Παραπαίοντας, αιθεροβάτης του  ουρανού σου, την ορθοδοξία αγγίζω.

Βρισκόμενη τώρα εδώ, αιχμάλωτη θλίψεως και του εαυτού μου,
                                                                               σκέφτομαι
Πως προσιόμενη στο χώρο σου, περιόρησις για κάθε τι διαχεόταν παντού.
Τώρα σκοτάδι
Με σένα αισθάνθηκα την αλήθεια των πάντων.
Τώρα ψέμα
Η ζωή μου ανακινήθηκε με τα πρώτα μου βήματα στους όμορφους     
                                                                                        βράχους σου.
Τώρα πλέον θάνατος.

Μαρία Θεοδ. Σαντά